weby pro nejsevernější čechy

Trasa 17 – Mikulášovice – Weifberg – Wachberg – Tanečnice – Mikulášovice

Článek je součástí seriálu Turistické trasy na pravém i levém břehu Labe

Další z prochozených tras v loňském rocemá v konečném výběru číslo 17 a v brožurce ji najdete na stranách 36 a 37.

Byl konec března, počasí relativně slušné, a já stále vybíral pro jistotu z míst, která znám. A navíc jde o trasu okružní, což je výhoda – nemusím pracně vymýšlet, jak se vrátit k autu. Název obce Hinterhermsdorf jsem před časem nedokázal ani vyslovit, a za pár posledních měsíců byl na rozhledně v jeho blízkosti už tolikrát, že to ani nespočítám. A nejsevernější českou rozhlednu už mám také za sebou. Vyražím tedy na trasu s číslem 17: Mikulášovice – Weifberg – Wachberg – Tanečnice – Mikulášovice. Pracovní název je jasný – „Za výhledy na stolové hory“.

Trasa v podstatě nenáročná jak na orientaci, tak na fyzičku. Z náměstí v Mikulášovicích po souběhu žluté a zelené z města ven. U koupaliště (v té době v rekonstrukci) se značky dělí, pokračuji dál po žluté směr Německo. Cesta po asfaltce tedy není nic moc, chodila to snášejí špatně, alespoń že mi společnost dělají žáby. Za chvíli jsem na Hančově vrchu, přehoupnu se do lesa a klesám směrem k hranicím. Pořád po žluté, k níž se pod kopcem připojuje modrá a červená. U rozhledny je lepší (kratší) využít odbočku (žlutá koruží kolem dokola celého kopce) a vystoupat k vyhlídkové věži Weifberg. I když to nemám rád, nezbývá, než se kus cesty vrátit. Jiří Rak původně plánoval jako jeden z bodů na cestě Kräuterabande, ale nakonec byla tato zastávka vypuštěna jako zbytečná zacházka. Takže se vrátím k turistickému přístřešku směrem k hranicím a opouštím žlutou.

Odtud po souběhu modré a červené směr Wachberg. Na trase na připojené mapce to není až tak vidět, ale tady jsem nebyl občas schopen se držet „značené“ cesty úplně přesně. Německé turistické značení je totiž proti tomu našemu mizerné a občas si člověk neví rady ani s navigací. A to jsem touhle dobou netušil, že to nejhorší mne teprve čeká v dalších týdnech…

Wachbergbaude a vyhlídkové terasy už znám, Jirka Rak nás sem při toulkách s OPéeSkou zavedl. Kochání se okolím je odtud úžasné, když je správné počasí. Jak se tu vaří a jaké jsou ceny, to ale říct nemohu, na to já nejsem. Po odpočinku pár metrů zpět a dál jen kousek po modré, z níž vede lesem krátký úsek po zelené na Zlodějskou stezku, značenou modře. Odbočuji vlevo, směr Tomášov. Tady si neodpustím krátkou odbočku – konečně mám šanci ulovit jednoho ze zástupců zdejších kamenných křížů. Je kousek v lese po neznačené cestě před Tomášovem, přehlédnout ho (snad) nelze. Pak zpět na modrou a na Tanečnici. Hospoda má nové nájemce, sezóna se teprve rozjíždí, Hermelín se ještě nenaložil, takže vysvobozuji utopence. A neodpustím si výšlap nahoru (vstupné se platí v restauraci). A zbývá už jen návrat po modré zpět do Mikulášovic. Odchyluji se od plánu, měl bych dojít až na dolní nádraží, já ale značku opouštím a štráduji po silnici zpět na náměstí k autu.

Kdo chce, může hledat rozdíly proti tištěné verzi:

Z Mikulášovic po souběhu žluté a zelené ke koupališti. Dál po žluté asfaltkou na rozcestí Hančův vrch, poté lesem ke státní hranici přes přechod Mikulášovice/Hinterhermsdorf na rozhlednu Weifberg. Z ní přehlédnete scenérii Saského a Českého Švýcarska i část Lužických hor. Zpět pod kopec, odkud vede modrá (Lausitzer Sclange-Elbsandsteingebirge) na Wachberg. Zde je kromě restaurace terasa s výhledem na nedaleký Saupsdorf, stolové hory Saského Švýcarska, České Švýcarsko i Lužické hory. Na nedalekém rozcestí opustit modrou, po zelené přes státní hranici. Na rozcestí Zlodějské cesty vlevo opět po modré k rozhledně Tanečnice. Zde další varianta výhledů (Saské Švýcarsko, České středohoří, Lužické hory, Krušné hory i Krkonoše). Zbývá už jen sestup po modré zpět do Mikulášovic.

Délka: 15 km

Doba trvání: 4,5 hodiny

Náročnost:nenáročná (mírná stoupání a klesání, výstupy na rozhledny)

Nástupní místo:Mikulášovice (autobusová zastávka Mikulášovice – střední škola, vlaková stanice Mikulášovice střed)

Cílové místo:Mikulášovice (autobusová zastávka Mikulášovice – železniční stanice Mikulášovice dolní nádraží, vlaková stanice Mikulášovice dolní nádraží)

Doprava: vlak, bus

Občerstvení (ubytování) na trase:

Restaurace U Vladařů, Mikulášovice – http://www.vladarovi.cz/

Restaurace Hotel RON, Mikulášovice – http://hotelron.cz/

Wachberg – http://www.wachbergbaude.de/

Rozhledna Tanečnice – http://rozhlednatanecnice.eu/, https://www.facebook.com/tanecnice/

Zajímavosti na trase:

Varianty trasy: Před Tomášovem se vyplatí opustit na chvíli značenou cestu a po lesní cestě dojít ke kamennému kříži, stojícímu vlevo v lese u cesty.

Problémy na trase: V Německu je třeba se smířit s faktem, že turistické značení není tak dokonalé jako na naší straně hranice. Je mnohem „řidší“ a vyžaduje mnohem větší pozornost, aby člověk nepřehlédl nějakou odbočku.

Series Navigation<< Trasa 16 – Doubice – Tokáň – Rynartice – Pavlínino údolí – JetřichoviceTrasa 18 – Česká Kamenice – Kamenický Šenov – Prácheň >>