weby pro nejsevernější čechy

Trasa 14 – Krásná Lípa – Kamenná Horka – Kyjov – Turistický most – Brtníky

Článek je součástí seriálu Turistické trasy na pravém i levém břehu Labe

Kyjovské údolí. Skoro by se dalo říct, že kdo se jím ještě nikdy neprošel, jako by ani nebyl výběžan. A tak ani ono nemůže chybět ve dvacítce top tras, které jsem prochodil a které následně skončily v parádní brožuře.

Číslo 14. Ve zmíněné brožuře na stranách 30 a 31. Od minulé trasy uplynul nějaký čas, věci se trochu komplikovaly, počasí najednou nebylo nic moc. Vlezlo, deštivo… Takže se výběr zúžil na něco relativně krátkého, odkud by se dalo případně snadno utéct, kdyby to začalo být nutné, a kde to znám. Prostě jednoduchá volba. Ozvláštněná tím, že tou dobou po ledopádech už ani stopa, tudíž nikde ani noha.

Počátek cesty v Krásné Lípě. Samozřejmě, jsou dny, kdy se dá dojet busem až na začátek údolí, k Fakultě, ale procházka z náměstí (od Domu Českého Švýcarska, abych nezapomněl!) po žluté přes Kamennou Horku neomrzí. Cesta přes pastviny kolem míst, kde bývala zaniklá osada Hely, se za poslední roky změnila k lepšímu. A je odtud hezký výhled do kraje. Cesta postupně klesá do Kyjova, a na silnici pod bývalou turistickou chatou Petra pozor – dosud souběžná Köglerova naučná stezka míří doleva nahoru a za chatou do lesa, naše trasa ale zahýbá po cancouru žluté doprava dolů k již zmiňované Fakultě (místní vědí, ostatní si tuhle vyhlášenou hospodu snadno najdou).

Tady začíná červená, hlavní tah Kyjovským údolím. Na jeho začátku stojí za pozornost místo, kde stával Dixův mlýn. Stojí u něho socha Pumpota, místní pohádkové postavy. Červená však vede dál podél Křinice a postupně se noří mezi pískovcové skály. Poprchává, zima je tu jako vždy o fous větší než v blízkém okolí a já jako vždy obdivuji tuhle zhuštěnou ukázku místní skalní krajiny. Ještě že je trasa naplánována podél vodního toku, Köglerovka přes Kyjovský hrádek je podstatně fyzicky náročnější…

Na rozcestí Pod Praporkem odbočka. Touhle dobou úplně čerstvá novinka, proznačená cesta ke skalnímu útvaru Klenotnice. V mapách se jí sice říká jeskyně, ale chce to hodně velkou fantazii. Nicméně místo je to fajn a krátká zacházka se vyplatí. Kdyby byla zima (a vhodné podmínky), je tu ještě jedno místo k vidění – Vinný sklep. Po schůdkách dolů k vodě a mezi skalní bloky. V době ledopádů se tu tvoří zvláštní rampouchy, které mají připomínat lahve na víno. Moc sloužit nemohu, za dobu, co sem v zimě lezu, jsem tu viděl něco přibližného jednou jedinkrát…

Zpátky k vodě a po červené dál. Obhlížím stav a vzpomínám, jak jsme tu loni s KČT vláčeli vodou pytle na odpad (a nemám tušení, že si to zanedlouho zopakujeme). Míjím Jeskyni víl, kam v tuhle chvíli nemá smysl se drápat. Ono tedy po pravdě za poslední roky nic moc, i tady jsem uspěl zatím jen jednou, a stejně to nebyla taková nádhera, jako se ukazuje na fotkách z minulých let.

Časem se v údolí připojí zelená (přicházející od staré Doubické cesty) a té se držím od Turistického mostu dál. Červená pokračuje dál podél Křinice k zaniklé Zadní Doubici, já ale mířím do míst, kde v zimě nebývá k hnutí a kde je od letošní zimy nově proznačený okruh po Brtnických ledopádech. Nicméně trasa se dál drží zelené a u rozcestníku u skály u Vlčího potoka zahýbám do kopce, nenáviděného každou zimu. Vynechávám odbočku na Brtnický hrádek (a tudíž i místo, kde je v zimě jeden z ledopádů s názvem Konírna, zajímavý svou barvou). Nezabočím ani k Velkému pruskému táboru (pohled na hodinky mě popohání vpřed k odjezdu autobusu). Kolem odbočky k místu dalších ledopádů (malá a velká Opona), na Soví vyhlídku nemá cenu zahnout, ani kdybych měl času habakuk. Už dlouho jsou odtud vidět jen přerostlé stromy.

Další orientační bod – bývalý zámeček Šternberk. Smutná historie. Odtud už jen poslední úsek stále po zelené do Brtníků. Tady pozor po opuštění lesa na loukách nad obcí – aktuálně už je snad situace lepší a značení bylo doplněno, ale dřív nebylo úplně jasné, kam vlastně zamířit a když si člověk nedal pozor, mohl skončit na silnici U jezevce, místo aby včas zahnul doleva. Z Brtníků pak už jen buď busem zpátky do Krásné Lípy, nebo v sezóně místní lokálkou. Já si nedal pozor a místo přímého spoje do KL nastoupil do o fous dřív jedoucího busu do RBK, kde jsem musel přesedat. Alespoň že to s tím tarifem máme za jedny prachy…

PS: Tahle trasa se dá variovat, jak je v brožuře popsáno, přes výše zmíněnou bývalou turistickou chatu, Kinského vyhlídku a Kyjovský hrádek, ale to chce opravdu alespoň trochu fyzičku. A samozřejmě největší atraktivita těch míst nastává v zimním období, pokud se povedou ledopády. Ale to je trochu jiná historka. Schválně jsem je v připojených fotkách vynechal.

Opět – kdo chce, může hledat rozdíly proti tištěné verzi:

Z Krásné Lípy po žluté přes Kamennou Horku (podstávkové domy) a dál pastvinami s výhledem na okolí do Kyjova. Část cesty v souběhu s Köglerovou naučnou stezkou (viz samostatná trasa). V Kyjově od restaurace Na Fakultě po červené Kyjovským údolím mezi pískovcovými skalami podél Křinice. U Vinného sklepa se vyplatí udělat si zacházku nově proznačenou odbočkou ke skalnímu útvaru Klenotnice. Pokračovat kolem Jeskyně víl k Turistickému mostu, kde další cesta vede po zelené. V zimním období určitě nevynechat v roce 2016 vyznačený okruh po Brtnických ledopádech. Mimo sezonu stačí vystoupat po zelené z údolí vzhůru přes Brtnický hrádek, Velký Pruský tábor a bývalý zámeček Šternberk do Brtníků. Odtud zpět do Krásné Lípy autobusem, nebo o víkendech vlakem.

Délka: 13 km

Doba trvání: 2,5 hodin

Náročnost:v zimním období náročná, po zbytek roku nenáročná

Nástupní místo:Krásná Lípa – náměstí (autobus, 1,5 km vlak)

Cílové místo:Brtníky (autobusová zastávka náměstí)

Doprava:bus

Občerstvení (ubytování) na trase:

Aparthotel Krásná Lípa – http://www.aparthotel-lipa.cz/aparthotel, https://www.facebook.com/L%C3%ADpa-Resort-1486143231608793/

Pivovar Falkenštejn, Krásná Lípa – http://www.pivofalkenstejn.cz/, https://www.facebook.com/PivoFalkenstejn/

Restaurace Na Fakultě, Kyjov

Restaurace U Krkovičky, Brtníky – http://restaurace-u-krkovicky-brtniky.webnode.cz/

Zajímavosti na trase:

Zajímavosti blízko trasy:

Varianty trasy: Z Krásné Lípy je možno pokračovat místo po žluté po červené do Krásného Buku s odbočkou ke zřícenině místního hradu a pak se vrátit na zelenou, která vede podél silnice do Kyjova.

V Kyjově je možné místo po červené značce pokračovat po Köglerově naučné stezce mezi skalami přes Kinského vyhlídku a Kyjovský hrádek a napojit se na červenou Pod Praporkem (u odbočky na Klenotnici). Pozor, náročný úsek – žebříky a strmé schody ve skalách!

V zimním období od Turistického mostu okruh po Brtnických ledopádech.

Problémy na trase: V zimním období u brtnických ledopádů se vyplatí mít nesmeky.

Praktické info: Z Brtníků do Krásné Lípy přímý autobusový spoj na lince 407, o víkendech a svátcích jezdí přes Brtníky vlak na trase Mikulášovice dolní nádraží – Krásná Lípa

Series Navigation<< Trasa 13 – Vysoká Lípa – Šaunštejn – Malá Pravčická brána – Zadní Jetřichovice – soutěska Křinice – Niedermühle – Zadní Doubice – údolí Bílého potoka – MikulášoviceTrasa 15 – Köglerova naučná stezka >>