weby pro nejsevernější čechy

Jaromír Nohavica – Tak mě tu máš (a tak trochu recenze)

Jarek Nohavica je jeden z mých velmi oblíbených písničkářů, dovolím si říct, že z těch českých snad nejoblíbenější. Každé z jeho alb má tak trochu jiný nádech. Některé jsou více méně jen pro zasmání, u jiných se člověk musí zamyslet. V létě vydal Jarek novou desku ,,Tak mě tu máš“ a trvalo mu to tři roky. Deska je kontroverzní, stejně jako jeho osoba, ale deska i on mají ,,charizma“, které se cení.
Nahrávání alba probíhalo v docela netradičním prostoru – pokoj prostějovského Grandhotelu. Jarkovi vypomáhal jeho otec Jaromír Nohavica, který hrál na housle, akordeonista Robert Kuśmiersk a klavírista Dalibor Cidlinský mladší. Možná i proto má jeho folk různé příchutě a nálady. Deska obsahuje čtrnáct písní, většina z nich je oděna do tesklivě-přemýšlivého hábitu.

A v čem ta kontroverznost? Mnoho lidí naráží na písničku ,,Dežo“ (už asi není těžké si její obsah domyslet). Kdo ale má takové výpady proti němu, tak tu píseň pořádně neslyšel. Někteří lidé zase odsuzují jeho nenápadné spřažení s internetovým zpravodajem idnes.cz, čehož se měl dopustit v písničce s překvapivým názvem ,,www.idnes.cz“. Ať už je to jakkoliv, tahle písnička má na to být jednou z těch, co si lidé budou pouštět ještě dlouho. Je tu i sorta lidí, co album odsoudili bez jakékoliv zjevné příčiny, snad kvůli jeho (ne)pochybné (ne)spolupráci s STB či alkoholové minulosti.

Mně osobně se album velmi zamlouvá a nemine den, kdy bych si jednu z písniček nepustil. Nohavica je známý svými úžasnými rýmy a dokonale jednodušesložitými texty. Svojí pověst dotvrdil i tentokrát a dokonce se mu povedlo dostat do dokonalé rovnováhy text s melodií. Samotný obsah skladeb je různý, pár jich naráží na politiku, pár na jeho osobní život a pár je prostě jen k zamyšlení o pomíjivosti, jak je jeho zvykem.

Jednoduchost a krása, takový je můj dojem z celého alba. Pravdou je, že některé písně mi nesednou, tak jsem to ale měl u Nohavici vždy. Mám pocit, že někdy je to až moc ,,utahané“ a myšlenka se ztrácí v bezbřehých verších. Ale co, tohle je prostě Nohavica a nějaké přehmaty mu s radostí odpustím. Dovolím si, stejně jak internetový odborníci, přidělit této desce hodnocení. Bude to  9 bodů z 10 možných.

Tagy