weby pro nejsevernější čechy

Výstup na sedmistovku

Kdo rád chodí nahoru a dolů, určitě by měl pokořit 774 metrů vysoký vrchol Lužických hor s názvem Jedlová.

V zasněženém zimním období výstup na Jedlovou z vlakové stanice Jedlová (z Rumburku jezdí vlak každou hodinu) je romantický i pěkně prudký pěší výlet. Ze stanice Jedlová (544 m.n.m.) se vydáte po zelené turistické značce mírným stoupáním směrem k vrcholu. Vrchol se zanedlouho vynoří přímo před vámi. Jeho vzdálenost je 2,5 km, což není až tak daleko, pokud se nebudete brodit ve sněhu nebo táhnout dvě malé děti. V mém případě to byly obě varianty. Boření ve sněhu doporučuji zmírnit zapůjčením sněžnic. Pokud půjdete v zimě na sněžnicích, využijte mnoha kratších neprošlápnutých cestiček směřujících přímo k vrcholu. Na jednu z nich se dostanete za turistickým rozcestím U Ranče, kde opustíte červenou turistickou značku směrem vpravo. Ať se zdá výstup krátký, tak těsně pod vrcholem je velmi prudké převýšení a několik kamenných polí. U výstupu po neznačených cestách a cestičkách upozorňuji, že často končí a musíte pokračovat lesem, budete však odměněni skvělým výhledem a romantickou stopou za vámi, kterou jen tak někdo podruhé nepůjde.

Na vrcholu na vás čeká odměna – tou je celoročně otevřená rozhledna a hlavně restaurace Jedlová, která nabízí výborné borůvkové knedlíky a pivo Kocour. Cestu zpět volím stejnou, časově je o polovinu rychlejší. Vlaky směr Rumburk jedou opět v intervalu cca jedné hodiny a to i o víkendu.

Skol! … A někdy na viděnou na sněžnicích v našem kraji.