weby pro nejsevernější čechy

Výlet k nejkrásnější přírodní rezervaci „Měsíčnice vytrvalé“

Nenáročná trasa, která vás zavede do místa, kde se nachází cca. 4 milióny exemplářů Měsíčnice vytrvalé. Nádherná podívaná je ale k vidění jen v těchto dnech, neboť rozkvetlý stav květiny už tak vytrvalý není. Výchozí bod je v horském sedle u Křížového Buku (537 m.n.m.). Toto místo se nachází 4 km od náměstí ve Chřibské, když se z něj vydáte po hlavní silnici směrem na Českou Kamenici. Tady u bývalé hájovny je zastávka autobusu. U ní najdete velký turistický rozcestník s informační tabulí vysvětlující původ názvu „Křížový Buk“. Od rozcestníku půjdete přes hlavní silnici na širokou lesní cestu asi 500 metrů společně s červenou turistickou značkou, která potom zahne doleva do lesa. Vy se ale vydáte dále po neznačené lesní cestě pořád rovně, až dojdete k oplocení. Zde překonáte malá vrátka do rezervace květin. Od Křížového Buku to trvá lehkou chůzí asi 25 minut.

Podle pověsti zde zemřelo malé nemocné dítě, které tam kočovní cikáni pohřbili před mnoha lety. Když se jednoho dne vrátili, matka na hrobě vysázela několik těchto květin a ty se pro velmi dobré podmínky po místě rozmnožily.

Po prohlédnutí krásné přírodní scenérie můžete pokračovat 500 metrů rovně po neznačené cestě. Na rozcestí se dáte doleva k turistickému rozcestníku a odtud po modré značce na náměstí do Chřibské. Také se můžete z rezervace vrátit přímo ke Křížovému Buku a z něho po lesní silnici vpravo dojít do čtyř kilometrů vzdálených Mlýnů.  A olalá, naproti nádraží v Mlýnech se nachází výborná restaurace s dobrým pivem a tlačenkou.

Jestliže se rozhodnete pro druhou variantu, pohlídejte si odbočku k „Lučnímu vodopádu“. Tato zajímavost se nachází 1,5 kilometru od Křížového Buku na levé straně silnice do Mlýnů. Vodopád je 8 metrů vysoký a vede k němu úzká pěšinka. Celou trasu najdete na turistických mapách číslo 12 a 14. Hlavně dlouho neváhejte, neboť zbývá opravdu už jen pár dnů do odkvetení rostlinky.

Abyste při hledání nebyli případně zmateni ilustračním fotem – od Kláry Mágrové jsme obdrželi „opravný“ obrázek skutečného vzhledu měsíčnice vytrvalé přímo z popisované lokality…