weby pro nejsevernější čechy

Tomáš Tesař, rozhovor o focení iPhonem

  Tedy, pomalu mu dávám za pravdu, že fotit lze i telefonem. Na schůzku sice přicházím vybaven smartphonem a tabletem jiných značek, ale Tomáš to přechází velkorysým úsměvem.
Kdy jsi dostal iPhone poprvé do ruky?
To si pamatuju úplně přesně. Na podzim 2007 a i když byl krásný a roztomilý, vůbec by mě nenapadlo, jaké možnosti se díky němu otevírají. Prostě mě nezaujal. Byl to model 2G, kamarád si ho přivezl z USA. U nás v Čechách neměl žádnou podporu. Musel si ho nechat odblokovat. Prostě žádná láska na první pohled. Navíc, když jsi chtěl nějaké aplikace, znamenalo to si vytvořit americký účet do App Store a iTunes.. Dost vopruz.

blanka
A kdy jsi měl první vlastní?
Na podzim 2010 jsem měl jeden půjčený na víkend. Pořád mi to připadalo, že je to taková věc na hraní… Jenže čím více jsem si „hrál“, tím více jsem začal objevovat jeho možnosti. A přesně 11.2.2011 jsem si koupil svůj první model iPhone 4. Bylo to pro mě jako výzva. A zásadní změna. Objevovaly se nové a nové aplikace. Mě se tím otevíraly další cesty, jak s tím vším experimentovat. Začal jsem o fotce přemýšlet úplně jinak.
A není to trochu cesta do pekel? Máš předprogramované aplikace a jejich používání vede k tomu že jsou fotky všechny stejné…třeba na populární síti Instagram….
Vůbec ne! Ten vtip je, že aplikace můžeš třeba kombinovat. Najít si vlastní styl, svůj pohled na fotku! A co se týká Instagramu, to pro mě osobně není důstojný představitel iPhone fotografie. Většina fotek, co tam lidé sypou, jsou v rychlosti nacvakané postřehy z jejich života. Proto většina snímků vypadá tak blbě. Z Instagramu se tak stává takové mamutí chrlič blbých záběrů. S poctivou iPhone fotografií vyšší kategorie to ale nemá nic společného!

jxd
Kolik aplikací používáš aktuálně?
Vyloženě pro focení mám většinou tak deset, které preferuji, z toho jich je pět stabilních (Hipstamatic, 645PRO, MullerPhoto, Polamatic, 6×7). Zbytek se průběžně mění podle toho s čím mám chuť experimentovat. Pochopitelně, že pak používám řadu těch, pomocí nichž obrázky zpracovávám a edituji nebo tvořím iPhone Art.
OK. A kolik už sis jich stáhnul? A kolik to stálo peněz?
Zrovna nedávno jsem si dělal takovou soukromou inventuru. Nastahoval jsem něco kolem čtyř stovek fotoaplikací.
Ale zdaleka všechny nejsou placené. Takže jsem při průměrné ceně 0,89,- eur utratil něco přes 150,- eur. Většinu jich ale kupuji kvůli recenzím a doporučení právě na blogu iPhonefoto.cz. Než dám ostatním iPhone fotografům tip, musím aplikaci sám zkusit. Jinak by to nebylo fér.
Problémem fotoaparátů bývá často optika. A do telefonu prostě kvalitní skla nedostaneš. Není tohle trochu problém?
Je. Ale vyvažuje to spousta výhod, které má právě telefon, nebo podobně malý přístroj. Jsi při focení mnohem nenápadnější, protože telefonem fotí kdekdo. Takhle začalo iPhone používat i několik slavných fotoreportérů a jejich práce tohle zařízení úžasně zpopularizovalo. Podívej se třeba na práci Michaela Christophera Browna pro slavný časopis TIME z Libye, je neuvěřitelná ! IPhone používají ale třeba i Balasz Gardi a Ron Haviv. Nebo John D McHugh z agentury AFP. Damon Winter dokonce za sérii pro The New York Times, získal prestižní cenu ve slavné soutěži Pictures of The Year (americká obdoba světové soutěže World Press Photo. Z česko-slovenských fotografů je zase úspěšný v používání iPhonu při reportážích Martin Bandžák, který už dvakrát za sebou obdržel cenu v české soutěži Czech Press Photo. Psal jsem o tom na svém blogu ZDE. Navíc jsem přesvědčený, že některé fotky z afghánské nebo libyjské války bys normálním foťákem nikdy neudělal. Okolnosti na místě by ti to zkrátka nedovolily.

md1

Měl jsem vždycky pocit, že lepší fotky uděláš pomocí aplikací, které nejsou s telefonem standardně dodávané, ale většinou obsahují i mraky filtrů a efektů, které fotku tak trochu „zprasí“. Není to trochu problém?

Máš pravdu, že „základní fotoaparát“ pro focení telefonem nebývá ten nejpopulárnější. Ale je to logické. Existuje přeci velká nabídka aplikací. A jejich tvůrci – vývojáři, se snaží udělat co nejzajímavější app, aby zaujali co nejvíce uživatelů. Sám jsem zkusil celou řadu fotoaplikací, které nabízejí „jen“ základní kameru pro focení plus několika funkcí. Z poslední doby je skvělá třeba aplikace PureShot. Fotíš s ní bez filtrů a zkreslení, ale ve skvělé kvalitě.

A co třeba sportovní fotografie?
I tam už se iPhony prosazují. Vloni na olympiádě v Londýně fotil pro deník The Guardian Dan Chung a i když používal k iPhonu „externí“ objektivy, ukazuje se, že aktuální fotku ze sportu je možné telefonem udělat. Ostatně, podívejte se na jeho blog a celou sérii sportovních snímků TADY na webu The Guardian.
Dlouho byla u kompaktních aparátů i telefonů velkým problémem prodleva spouště, doba mezi tím kdy exponovat chceš a kdy se aparát jaksi uráčí. A mě osobně taky nevyhovuje spoušť někde na displaji ?
K iPhonům už se prodávají gripy, takže můžeš použít příslušenství. Navíc, u některých aplikací nemusíš cvakat dotykem na displeji, ale použít boční „analogové“ tlačítko hlasitosti, které funguje jako spoušť. A rychlost expozice je čím dál vyšší a ideálnější. Zdokonaluje se operační systém a zrychlují se čipy. Takže: Je to lepší a lepší.

standa
A co videa? Je i tady prostor?
Je, ale já jsem starej lenoch a video je žrout času. Nakoukat, natočit, zpracovat, věnovat se postprodukci … Pro mě příliš zdlouhavé, nicméně zábavné. Nějaké drobnosti s natáčením pro kámoše už mám za sebou. Ovšem kdyby měl někdo touhu se v tom tady u nás prosadit, má předem moji podporu. Pro inspiraci doporučuji se kouknout na web iPhone film festivalu, který v zahraničí funguje už přes dva roky. U nás se nad tím stále jen kroutí hlavou. Jsme zkrátka pozadu.

Než kouknete na přehlídku Tomášových fotek, chci ještě přidat informaci pro milovníky jablíčkových produktů, že v polovině února se v Praze uskuteční setkání podobně „postižených“ Apple fanoušků na akci iCon Prague. O přípravách a průběhu se jistě dozvíte i na stránkách iPhonefoto.cz, které Tomáš Tesař provozuje. Na stejném místě naleznete i informace o workshopech, které pořádá společně s kolegou Milošem Čermákem. Tomáš má na starosti fotografickou část, Miloš potom použití nafotografovaného materiálu na sociálních sítích.

A ještě po uzávěrce: VAJGLY!!!

vajgly